Tuesday 1 September 2009

Cerita Burung Punai!

Wahhh. Selamat kembali dari cuti hari merdeka! Aku aritu balik Melaka. Aku gerak asing-asing ngan parents aku. Mesti laa aku bersama tunang terchenta. Sampai hari sabtu lepas berbuka gerak balik melaka. Meluncur laju menghala ke Masjid tanah tapi sebelum tu singgah Tasik Permaisuri amik brg tunang aku ngan akak dia. Sempat jumpa Ujay. Lama x jumpa ujay rindu jugak. Ujay nie dia seorang yang berdikari, pandai susun hidup dia sendiri.
Sampai Masjid Tanah lebih kurang kul 12. Tahap letih gle. Lepas salam-salaman ngan bakal bapa ngan ibu mertua aku terus minta diri. Sebab dah lewat. Sampai umah kat paya rumput indah lebih kurang 1 pg. Amik ko. Hehehe
Pagi bangun sahur nasi goreng cina jek. Lepas tu dalam kul 10 dia call ckp dapat byk burung. Ayah dia letak jaring perangkap burung. Wahhhh. byk gle dorang dapat. Jumlah terkumpul dekat 50 ekor jugak laaa (Sabtu, Ahad dan Isnin). Mcm ada. Burung punai laa paling byk skali. Walaupun burung punai nie haiwan terkawal. Tp ada hunting season dia. So time ni boleh pegi menembak. Dari tembak baik letak jaring. hehehe.
Aritu semua dah siap dorang sediakan tp syg arrr aku berbuka kat hotel sri malaysia. Sedap jugak bebuka kat sri malaysia. Mcm2 ada. Siap ada kambing golek lagi. Best2. Aku ske ble dia btol2 masak. Xde rasa hapak sgt. Daging tetel kat situ sedap sgt. Menu2 lain, ada satay, murtabak, yong to foo yg aku x dpt rasa, rojak buah, nasi dan lauk2. Dan air bandung yg kurang manis. X sedap rasa lemak susu jek. Ahaks. Balk dari berbuka jln2 kat Jusco ngan Peringgit. Byk gle sales, Murah2 semua barang. Kat peringgit plak byk baju melayu n baju kurung. Tp aku rasa mcm x berbaloi beli kat situ. X cantik pun. Dgn harga rm149 gle mahal sehhh. Aku tau harga boleh kurang sampai rm70. Tp bg aku still merepek sbb x lawa.
Isnin lepas sahur aku tdo kejap n dlm kul 9 aku kuar umah amik ain. Sampai area masjid tanah aku singgah kedai beli sangkar burung. Sbb bapak aku pesan burung merbok. Nak pelihara. So aku pun menurut perintah jek. Kat umah tunang aku dah menunggu 4 ekor burung. 2 ekor merbok, 1 ekor punai dan 1 ekor merbah. Pastuh aku pun masuk kete gerak balik n singgah kebun bakal ayah mertua aku. Kat situ dia tambah lagi burung punai. Jd laaa 4 ekor semua jek burung punai. Dorang suruh cover sangkar tu sbb salah tangkap punai. Hehehe. Aku pun menurut perintah jek.
Sampai kat kl. Aku terus amik pisau sambil dibantu oleh Popo. Aku sembelih 5 ekor. 4 ekor burung punai dan sekor burung merbah. Burung merbah tu ketip2 jari plak. Sakit weh. Selesai proses semua. Masa untuk cabut bulu plak. Cabut bulu masa badan burung tu suam-suam. Lepas tu masak gulai lomak. Hehehe. Tp aku rasa waktu sahur jek. Sbb aku berbuka kat luar. Sibuk mencari pakaian raya. Hehe. Ok laaa lagi setengah jam nak balik. Arini aku masuk 7.30-4.30 sbb td aku keluar awal. So aku decide nak masuk awal laa bulan nie. Ok laa daaa.

2 comments:

Cik Cookie said...

makan burung?daging dia xpelik ke?

Wecko said...

Biasa jek. Xkan x penah makan unggas. Ayam, burung puyuh. Itik ke?