Friday 18 September 2009

Bendera!




Apa pendapat korang tentang bendera Malaysia? Cuba renung2kan...

Korang semua bangga x dengan bendera korang? Renung2kan.....

Pendapat aku skang nie. Rata2 rakyat Malaysia x bangga langsung dengan bendera kita. Kibar bendera pun masa bulan merdeka. Kalau xde subsidi bendera hambar jek laa sambutan merdeka. Cuba tgk tahun nie. Mana ada kempen pasang bendera. Sbb nak save cost kata dorang. Aku x setuju langsung laa pasal tu. Sepatutnya sambutan dibuat besar2an. Kene laa bangga dengan kemerdekaan negara sendiri.

Sepatutnya sebagai rakyat Malaysia kita kene bangga dengan bendera. Pelihara, hormat dan segala benda yang patut kte bagi dan lindungi bendera. Bendera itu umpama maruah negara. Bendera tu melambangkan kita negara Malaysia.

Aku sedih bila tengok clip video yang mana bendera kita dibakar sbb salah paham pasal tarian. Tapi apa riaksi orang2 Malaysia? Mcm buat tak tahu jek. Biar kan jek. Korang ingat x kisah masa pilihanraya kat kelantan yang dorang merusuh tu. Rakyat Malaysia sendiri bakar bendera Malaysia. Org mcm nie patut kita buang warga negara jek. Tgk ada x negara lain yg nak terima dorang. Baru padan muka.



Sedih aku. Agak2 dorang nie paham x sebab apa dorang merusuh dan memberontak? Kadang2 ni dorang ni bukan paham pun. saja suke nak merusuh n ikut2 org. Org ajak join. Semua nak join. X pikir anak bini ke? Dorang nie bodoh laaa bagi aku. Cuba laaa pikir impak dia kepada negara. Kepada Ekonomi, keselamatan, benda2 nie semua burukkan nama negara kita jugak.



Ntah laaa apa nak jadi dengan org Malaysia ni. Melayu laa utamanya. Korang sekarang ditindas dipermain2kan. Kenapa laaa korang suka sangat porak perandakan negara sendiri. Bangsa2 lain semua suke jek tgk korang sendiri yang persoal hak korang. Hahaha. Lawak2. Bodoh jd boneka kaum lain.

Hari nie aku emo pasal benda2 nie. Adoi yai. Korang pikir laa sendiri. Korang dah besarkan.

No comments: